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Publications (since 2008)

2016

  •  Korecky-Kröll, Katharina/Czinglar, Christine/Uzunkaya-Sharma, Kumru/Sommer-Lolei, Sabine/Dressler, Wolfgang U. 2016: ‘Das Input-Projekt: Wortschatz- und Grammatikerwerb von ein- und zweisprachigen Wiener Kindergartenkindern’, logoTHEMA, vol. 13, no. 1, 16-22.
  •  Korecky-Kröll, Katharina/Czinglar, Christine/Uzunkaya-Sharma, Kumru/Dressler, Wolfgang U. 2016: ‘Sozioökonomischer Status und Mehrsprachigkeit als Faktoren für den Wortschatz- und Grammatikerwerb bei Wiener Kindergartenkindern’, in Zuzana Bohušová/Alena Ďuricová (Hg.): Germanistik interdisziplinär. Beiträge der 22. Linguistik- und Literaturtage, Banská Bystrica, 515-523.
  • Korecky-Kröll, Katharina/Uzunkaya-Sharma, Kumru/Czinglar, Christine/Dressler, Wolfgang U. 2016: ‘Der Input im Elternhaus und Kindergarten als wichtiger Faktor für den Spracherwerb von austrotürkischen Kindern’, in Jennifer Carvill Schellenbacher/Julia Dahlvik/Heinz Fassmann/Christoph Reinprecht (Hg.): Migration und Integration – wissenschaftliche Perspektiven aus Österreich, Göttingen, 67-87.
  • Korecky-Kröll, Katharina/Uzunkaya-Sharma, Kumru/Dressler, Wolfgang U. in Druck: Requests in Turkish and German child-directed and child speech: Evidence from different socio-economic background, erscheint in Nihan Ketrez/Aylin C. Küntay/Şeyda Özçalışkan/Aslı Özyürek (Hg.): Social environment and cognition in language development: Studies in honor of Ayhan Aksu-Koç, Amsterdam.

2015

  • Celata, Chiara, Katharina Korecky-Kröll, Irene Ricci & Wolfgang U. Dressler. 2015.  Phonotactic processing and morpheme boundaries: word-final /Cst/ clusters in German. Italian Journal of Linguistics 27/1, 85-110.
  • Czinglar, Christine, Katharina Korecky-Kröll, Kumru Uzunkaya-Sharma & Wolfgang U. Dressler. 2015. Wie beeinflusst der sozioökonomische Status den Erwerb der Erst- und Zweitsprache? Wortschatzerwerb und Geschwindigkeit im NP/DP-Erwerb bei Kindergartenkindern im türkisch-deutschen Kontrast. In: Klaus-Michael Köpcke & Arne Ziegler. eds. Deutsche Grammatik in Kontakt. Deutsch als Zweitsprache in Schule und Unterricht. Berlin: de Gruyter, 207-240.
  • Dressler, Wolfgang U., Miroslava Hliničanová, Matej Ďurčo, Karlheinz Mörth & Katharina Korecky-Kröll. 2015. Phonotactic vs. morphonotactic obstruent clusters in Slovak and German. Italian Journal of Linguistics 27/1, 45-60.
  • Dressler, Wolfgang U., Katharina Korecky-Kröll, Christine Czinglar & Kumru Uzunkaya-Sharma. 2015. Caretaker input to, and output of, bilingual children at home and in kindergarten: filling a European lacuna in the causal chain leading to dispriviledged language competences. In: Maria Grazia Busà & Sara Gesuato. eds. Lingue e contesti. Studi in onore di Alberto M. Mioni . Padova: Cleup, 777-789.
  • Dressler, Wolfgang U. & Katharina Korecky-Kröll. 2015. Evaluative morphology and language acquisition. In: Nicola Grandi & Livia Körtvélyessy. eds. Edinburgh Handbook of Evaluative Morphology. Edinburgh: Edinburgh University Press, 134-141.
  • Korecky-Kröll, Katharina, Kumru Uzunkaya-Sharma, Christine Czinglar & Wolfgang U. Dressler. 2015. Das INPUT-Projekt: Herausforderungen auf dem Weg zum Bildungserfolg von ein- und zweisprachigen Wiener Kindergartenkindern. In: Peter Anreiter, Elisabeth Mairhofer & Claudia Posch. eds. ARGUMENTA. Festschrift für Manfred Kienpointner zum 60. Geburtstag. Wien: Praesens, 201-213.
  • Korecky-Kröll, Katharina, Kumru Uzunkaya-Sharma, Christine Czinglar & Wolfgang U. Dressler. 2015. Der Input im Elternhaus und im Kindergarten als Faktor für den Wortschatz- und Grammatikerwerb von Wiener Kindergartenkindern. Arbeitskreis Mehrsprachigkeit. Vienna.
  • Korecky-Kröll, Katharina & Wolfgang U. Dressler. 2015. Acquisition of German adjective inflection and semantics by two Austrian children. In: Elena Tribushinina, Maria D. Voeikova & Sabrina Noccetti. eds. Semantics and Morphology of Early Adjectives in First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 23-52.
  • Korecky-Kröll, Katharina & Wolfgang U. Dressler. 2015. The Acquisition of Case in German. A longitudinal study of two Viennese children. Studi e Saggi Linguistici, 53/1, 9-36.
  • Korecky-Kröll, Katharina & Wolfgang U. Dressler. 2015.  (Mor)phonotactics in high vs. low SES children. In: Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk & Jarosław Weckwerth. eds. Rajendra Singh: In memoriam. Papers from a special commemorative session at the 44th Poznán Linguistic Meeting. Poznán: Adam Mickiewicz University Press, 25-40.
  • Petrič, Teodor, Maja Ljubič, Valentina Oblak, Katharina Korecky-Kröll & Wolfgang U. Dressler. 2015. Acquisition of Slovene adjective inflection and semantics by a Slovene girl. In: Elena Tribushinina, Maria D. Voeikova & Sabrina Noccetti. eds. Semantics and Morphology of Early Adjectives in First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing,160-184.
  • Schrödl, Christina, Katharina Korecky-Kröll & Wolfgang U. Dressler. 2015. Pluralmorphologie im österreichischen Deutsch: Dialekt und Erstspracherwerb. In: Manfred Glauninger, Timo Ahlers & Alexandra N. Lenz. eds. Dimension des Deutschen in Österreich. Variation und Varietäten im sozialen Kontext. Frankfurt a. M. et al.: Peter Lang, 165-188.

     

2012

  • Choi, S. & K. Hattrup. 2012. Relative contribution of cognition/perception and language on spatial categorization. Cognitive Science 36, 102-129.
  • Dressler, W.U., L.E. Lettner & K. Korecky-Kröll. 2012. Acquisition of German diminutive formation and compounding in a comparative perspective. Evidence for typology and the role of frequency. In: F. Kiefer, M. Ladányi & P. Siptár. eds. Current Issues in Morphological Theory. (Ir)Regularity, analogy and frequency. Selected papers from the 14th International Morphology Meeting, Budapest, 13–16 May 2010. Amsterdam: Benjamins (= Current Issues in Linguistic Theory 322), 237-264.
  • Korecky-Kröll, K., G. Libben, N. Stempfer, J. Wiesinger, E. Reinisch, J. Bertl & W.U. Dressler. 2012. Helping a crocodile to learn German plurals: Children's online judgment of actual, potential and illegal plural forms. Morphology, 22, 35-65.
  • Laaha, S. & W.U. Dressler. 2012. Suffix predictability and stem transparency in the acquisition of German noun plurals. In: F. Kiefer, M. Ladányi & P. Siptár. eds. Current Issues in Morphological Theory: (Ir)regularity, analogy and frequency. Selected papers from the 14th International Morphology Meeting, Budapest, 13–16 May 2010. Amsterdam: Benjamins (= Current Issues in Linguistic Theory 322), 217–236.
  • Laaha, S., L. Kjærbæk, H. Basbøll & W.U. Dressler. 2012. The impact of sound structure on morphology: an experimental study on the acquisition of German and Danish noun plurals focussing on stem change. Acta Linguistica Hafniensia: International Journal of Linguistics, DOI:10.1080/03740463.2011.689689)

2011

  • Bassano, D., K. Korecky-Kröll, I. Maillochon & W.U. Dressler. 2011. L’acquisition des déterminants nominaux en français et en allemand: une perspective interlangue sur la grammaticalisation des noms. Language, Interaction and Acquisition 2(1), 37-60.
  • Bassano, D., I. Maillochon, K. Korecky-Kröll, M. van Dijk, S. Laaha, W.U. Dressler & P. van Geert. 2011. A comparative and dynamic approach to the development of determiner use in three children from different languages. First Language 31(3), 253-279.
  • Choi, S. 2011. Language-specificity of motion event expressions in young Korean children. Language, Interaction and Acquisition 2(1), 157-184.
  • Dressler, W.U. 2011. On the role of subregularities in the rise of exceptions. In: H.J. Simon & H. Wiese eds. Expecting the unexpected: exceptions in grammar. Berlin: Mouton de Gruyter, 163-167.
  • Dressler, W.U. 2011. The rise of complexity in inflectional morphology. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 47(2), 159-176.
  • Dressler, W.U. 2011. Early linguistic indicators of language decay. Language contact and language decay: socio-political and linguistic perspectives. Pavia: IUSS Press, 89-108.
  • Freiberger, E.M., C. Abbrederis, F. Luckabauer & M. Stammler. 2011. Morphonotaktik in der Sprachverarbeitung: Online und Offline-Tests mit deutschsprachigen Erwachsenen. Wiener Linguistische Gazette 75, 33-52.
  • Laaha, S. 2011. Sonority, gender and the impact of suffix predictability on the acquisition of German noun plurals. Language, Interaction and Acquisition 2(1), 82-100.
  • Laaha, S., D. Bassano, I. Maillochon & W.U. Dressler. 2011. Constructions synthétiques et analytiques dans l’acquisition de la flexion verbale en français et en allemand autrichien. In: E. Mayerthaler, C.E. Pichler & C. Winkler eds. Was grammatische Kategorien so miteinander machen: Form und Funktion in romanischen Sprachen von Morphosyntax bis Pragmatik (Festschrift für Ulrich Wandruszka). Tübingen: Narr; 79-91.
  • Lettner, L., K. Korecky-Kröll & W.U. Dressler. 2011. Charakteristika von deutschen Nominalkomposita in der protomorphologischen Phase des Erstspracherwerbs. In: H. Elsen & S. Michel. eds. Wortbildung im Deutschen, zwischen Sprachsystem und Sprachgebrauch. Stuttgart: ibidem, 191-208.
  • Xanthos, A., S. Laaha, S. Gillis, U. Stephany, A. Aksu-Koç, A. Christofidou, N. Gagarina, G. Hrzica, F. N. Ketrez, M. Kilani-Schoch, K. Korecky-Kröll, M. Kovačević, K. Laalo, M. Palmović, B. Pfeiler, M.D. Voeikova & W.U. Dressler. 2011. On the role of morphological richness in the early development of noun and verb inflection. First Language 31(4), 461-479.

2010

  • Dressler, W.U., L.E. Lettner & K. Korecky-Kröll, Katharina. 2010. First language acquisition of compounds - with special emphasis on early German child language. In: S. Scalise & I. Vogel eds. Cross-disciplinary issues in compounding. Amsterdam: Benjamins, 323-344.
  • Dressler, W.U. & L. Merlini Barbaresi. 2010. Why is a viol-on-c-ello bigger than a viola?. In: R. de Cillia, H. Gruber, M. Krzyzanowski & F. Menz Florian. eds. Diskurs - Politik - Identität; Discourse - Politics – Identity (Essays for Ruth Wodak). Tübingen: Stauffenburg, 45-50.
  • Dressler, W.U. 2010. A typological approach to first language acquisition. In: M. Kail, & M. Hickmann eds. Language acquisition across linguistic and cognitive systems. Amsterdam: Benjamins, 109-124.
  • Dressler, W.U. 2010. Morphologie dynamique et statique des diminutifs. Mémoires de la Société de Linguistique de Paris 17, 141-154.
  • Korecky-Kröll, K. & W.U. Dressler. 2010. Diminutiverwerb bei zwei Wiener Kindern. Germanistische Linguistik 199-201, 239-250.
  • Rainer, F. 2010. Carmens Erwerb der deutschen Wortbildung. In Reihe: Veröffentlichungen der Kommission für Linguistik und Kommunikationsforschung. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften (168 pages).
  • Rainer, F., W.U. Dressler, D. Kastovsky & H.C. Luschützky. eds. 2010. Variation and change in morphology. Amsterdam: Benjamins.

2009

  • Choi, S. 2009. Typological differences in syntactic expressions of Path and Causation. In: V.M. Gathercole. ed. Routes to Language: Studies in Honor of Melissa Bowerman. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 169-194.
  • Dressler, W.U. 2009. Reciprocal complementary paradigm structure conditions. In: P.O. Steinkrüger, & M. Krifka. eds. On inflection; Berlin: Mouton de Gruyter, 41-44.
  • Fukuda, S. & S. Choi. 2009. The acquisition of transitivity in Japanese and Korean children. Proceedings of the 17th Conference on Japanese/Korean Linguistics. CSLI.
  • Kilani-Schoch, M., I. Balciuniene, K. Korecky-Kröll, S. Laaha & W.U. Dressler. 2009. On the role of pragmatics in child-directed speech for the acquisition of verb morphology. Journal of Pragmatics 41(2), 219-239.
  • Korecky-Kröll, K. & W.U. Dressler. 2009. The acquisition of number and case in Austrian German nouns. In: U. Stephany & M.D. Voeikova. eds. Development of nominal inflection in first language acquisition: a cross-linguistic perspective. Berlin: Walter de Gruyter, 265-302.
  • Kovács, Krisztina & Christine Czinglar. 2009. Neue Räume betreten: authentische Kommunikationssituationen und ihre Bedeutung für die Motivation im Fremdspracherwerb. ÖDaF Mitteilungen 1/2009: 18-24.
  • Libben, G., M. Boniecki, M. Martha, K. Mittermann, K. Korecky-Kröll & W.U. Dressler. 2009. Interfixation in German compounds: What factors govern acceptability judgements?. Italian Journal of Linguistics 21(1), 149-180.
  • Savickiene, I., W.U. Dressler, V. Barcza, P. Bodor, N. Ketrez, K. Korecky-Kröll, M. Palmović, U. Stephany & E. Thomadaki. 2009. Diminutives as pioneers of derivational and inflectional development – a cross-linguistic perspective. In: M. Bertuccelli Papi, A. Bertacca & S. Bruti. eds. Threads in the complex fabric of language: linguistic and literary studies in honour of Lavinia Merlini Barbaresi. Pisa: Felici Editore, 339-354.
  • Stephany, U. & M.D. Voeikova. 2009. eds. Development of nominal inflection in first language acquisition: a cross-linguistic perspective. (= Studies on Language Acquisition 30). Berlin: Walter de Gruyter.

2008

  • Czinglar, Christine. 2008. Handlungsorientierte Kulturarbeit im Fremdsprachunterricht. Theorie und Praxis. Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache 11/2007: 137-151.
  • Dressler, W.U. 2008. Tendenze tipologiche nella struttura della acquisizione della flessione verbale. Categorie del Verbo. Diacronia, Teoria, Tipologia. Atti del 31. convegno della Società Italiana di Glottologia; Roma: Il Calamo, 115-132.
  • Dressler, W.U. 2008. Transdisciplinary aspects of morphological productivity. European Review 16, 457-466.
  • Ravid, D., W.U. Dressler, B. Nir-Sagiv, K. Korecky-Kröll, A. Souman, K. Rehfeldt, S. Laaha, J. Bertl, H. Basboell & S. Gillis. 2008. Core morphology in child directed speech: crosslinguistic corpus analyses of noun plurals, in: H. Behrens ed. Corpora in language acquisition research: finding structure in data. (= TiLAR Series 6). Amsterdam: Benjamins, 25-60.
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